Det handlar om...Bajs.

Oj då!
Kollade precis på en reklam om medicin för förstoppning. En dam, i kanske 60-årsåldern, sitter i en fåtölj. Hon sitter inte tillbakalutad och ser särskilt avslappnad ut. Utan hon sitter långt fram med benen ihop och händerna ihop. Hon öppnar munnen och ut kommer lite försynt: "Det handlar om...(paus)...bajs." "Oj!", tänkte jag. "Sa hon Bajs? Fanns det några barn i närheten?"

Vi har ju sett mängder av tena-skyddsreklamer och bindreklamer men nu tror jag baske mig att vi verkligen inte kan säga att vi svenskar är grå, tråkiga, stela och tillknäppta m.m. Och det här var inte första bajsreklamen. Ni minns väl diarrémedicinen som det gjordes reklam för, för ett par år sedan. En man står i en kö och en speakerröst frågar något i stil med om vi plötsligt drabbas av diarré ibland.

Frågan jag har är nu: Varför säga som det är? Varför använda orden i dess rätta bemärkelse utan några förmildrande förfinade ord?
Jag blir inte äcklad eller chockad. Jag tycker faktiskt det blir lite roligt. Har en son som är i kiss- och bajsåldern och ibland får jag bita mig i läppen när diverse kiss- och bajsord kommer farandes ur hans lilla mun. Har reklamnissarna barn i den åldern också? Eller driver de med stackarna som har förstoppning och diarré för på något sätt så känns det lite ironiskt över hela stämningen i reklamen. Humor i reklam är bra, men humor i reklam som rör saker som trycker på mer kanske inte fungerar, eller? Jag har ingen aning om vad medicinen för diarré heter eller den för förstoppning; jag ser bara mannen i kön som springer brådskandes iväg mot toaletten och damen i fåtöljen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0