Äta här eller i påse?

Per Holmgren och Staffan Lindberg har besökt min skola och pratat om "Var är vädret på väg?". Per Homlgren, som ni kanske vet, är ju meterolog och väderpresentatör på tv och Staffan Lindberg är komiker och som han säger själv: koldioxidbantare. Holmgren fick stå för en del fakta om gradförändringar och klimatförändringar medan Lindberg fick göra det hela mer personligt - vad han gör och vad vi kan göra framställt på ett mer komiskt sätt. Båda var i alla fall överens om att vi producerar alldeles för mycket koldioxid och denna koldioxid måste ner i marken.

Lindberg spexade fram förslag på förslag. Vi kan t.ex. andas inåt när vi pratar och sen andas vi ut allt i en papperspåse som vi sedan gräver ner i trädgården. På så sätt skulle koldioxiden komma ner i jordskorpan igen. Tidsförödande? Ja! Smart? Tja.... Men jag hävdar att Lindberg inte var först, utan pizzabagarna. Dessa män som många har gjort sig roliga över för att de frågar: "Äta här eller i påse?" Det har inte varit ett språkligt fel utan de har snarare frågat: "Vill du vara miljövänlig eller inte? Få ner koldioxiden, du spyr ut, i jordskorpan igen eller låta det flöda ut ännu mer koldioxid?" Om vi hade lyssnat på vad pizzabagarna faktiskt sa och inte lagt in en annan tolkning ("Ta med maten i en påse?" Hur kunde vi ha så fel?) kanske vi hade kommit längre i vårt miljömedvetande.

Kommentarer
Postat av: Fire

HAH! Träffsäkert ju! Jag ska gå och dunka Hazan på Viktoriagrillen i ryggen i veckan. Fän att han hade rätt!

2008-09-28 @ 23:47:53
URL: http://firekick.blogg.se/
Postat av: Marie

Hahaha, ja att folk inte fattat det! Jag tror aldrig nån pizzabagare sagt så till mig, men å andra sidan spelar ju pizzabagarna i Säffle i en egen (uppenbarligen mer miljöfarlig) liga. Annars är ju "femton minuter en kvart" en klassiker...För övrigt så blev jag nu toksugen på pizza!

2008-09-29 @ 17:22:44
Postat av: Vic

"Hej! Jag skulle vilja beställa tre pizzerior" var det ju nån som sa en gång :-)

2008-09-29 @ 19:10:37
Postat av: Marie

Eller jag då, som ringde till pizzerian och presenterade mig med för och efternamn och var så artig så! Jag blev ihågkommen kan jag säga!

2008-09-30 @ 20:11:22
Postat av: Anonym

Hej! Jag undrar om du skulle kunna tänka dig att ägna en minut åt att vara supersnäll mot mig och rösta på mig i den här fototävlingen



http://microsites.nokia.se/6220/index.php?thanks=1#/grid/1/-1/votes/5185986



Vore hur snällt som helst och det skulle göra mig jätteglad! :D



PS. Du kan även vinna en fräsig mobiltelefon när du röstar :)





Med vänlig hälsning

Astronauten

http://astronautenochfrank.blogg.se

2008-09-30 @ 20:14:09
Postat av: Vic

Haha ja det var artigt Marie :-)

2008-09-30 @ 21:20:30
Postat av: Teee

Ha ha, verkligen väluppfostrat av dig!

2008-10-01 @ 12:32:15
URL: http://lifeofteee.blogg.se/
Postat av: Fire

Nytt inlägg nu hurru! Och ha det mys i morgon! krams

2008-10-04 @ 22:32:54
URL: http://firekick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0