Är Cecilia Hagen alkoholist eller bara sund?

Ögnade snabbt igenom DN idag. Har nog aldrig lyckats läsa hela ordentligt, speciellt inte söndagsbilagan. Jag stannade till vid ett reportage om Cecilia Hagen. Jag tror hon fyllde 60. Jag kan både tycka om henne och inte tycka om henne. Hon är jobbig för att hon är lite fjantig och osäker men kan å andra sidan gilla henne för att hon är just dessa saker. Har inte läst så mycket av det hon har skrivit, men jag tycker att hon ibland får till små roliga poänger. Hon verkar dessutom lite svag för Lennart "Hoa Hoa" Dahlgren, vilket gör att jag gillar henne ännu mer. Nu är det säkert inte så, men låt mig få inbilla mig det.

I detta lilla reportage hade hon svarat på "snabbfrågor". Ni vet såna där jag har lite svårt för, men här var det mer vardagliga sådana. På vad hon äter svarade hon i stil med: "för ofta och för gärna" och på vad hon dricker svarade hon: "ett glas vin om dagen och ibland två". Hm, de säger ju att fransmännen dricker ett glas vin per dag. Säger de inte också att många fransmän är alkoholister... Jag menar inte att just ett glas om dagen gör en till det, men någonstans måste man ju börja. Ett glas om dagen sägs vara bra för hjärtat. Märk "sägs"! Jag kan i alla fall inte visa upp någon forskning på att det skulle stämma. Däremot vet jag att forskningen säger att det är bättre att dela upp vinaren på en vecka än att dricka allt på en dag. Det har däremot att göra med att hjärnan producerar ett gift när den ska bryta ner alkoholen. Är man ovan drickare och får i sig mycket blir det mycket gift som produceras. Nu sa ju inte Hagen att hon bara drack ett glas vin om dagen utan ibland till och med två. Och det vet ju alla att när det gäller vårt bekännande om hur mycket alkohol vi dricker så brukar det vara en underdrift, om vi nu inte är en tonåring som vill skryta om sitt alkholintag och det vet vi att Hagen inte är.

Låt oss dock hålla oss till att hon talade sanning. Lås oss gissa att ibland kan vara två-tre gånger i veckan. Låt oss säga två för att inte gå händelserna i förväg. Ett glas rött vin är två-tre dl beroende på om man dricker ur ett rödvinsglas eller vitvinsglas. Låt oss säga att Hagen dricker ur ett vitvinsglas och att det är två dl i glaset. Då dricker Hagen 18 dl rödvin i veckan. Det blir alltså 2,4 flaskor. Och då tog jag inte i! Är det lagom mängd för ens en frisk kulturarbetare? Om det är lagom hur mycket dricker då inte exempelvis Thorsten Flink (om vi ska tro skvallerpressen gällande hans alkoholförtäring). Är det ens helt friskt att faktiskt dricka varje dag?

Jag läste en sida om alkohol där det står att ett dussintals undersökningar visat att "tar ett eller två glas om dagen lever något längre än nykterister, men att "storkonsumenter" - över tre glas om dagen - dör allra tidigast". Om Hagen dricker två glas två gånger i veckan och ett glas om dagen resterande dagar i veckan konsumerar hon i genomsnitt 2,6 dl om dagen. Lite på gränsen eller? Och då tar jag inte med de tillfällen hon har middagsbjudning hemma eller själv är bjuden på fest där alkoholhaltiga drycker finns tillgängliga. Hon kanske inte dricker mer vid sådana tillfällen nämligen även om det finns en viss sannolikhet att hon gör det om hon nu gillar vin. Jag försöker inte sätta dit Hagen och få någon att tro att hon är alkoholist eller på väg att bli. Men om det nu är lite för mkt av det röda som dricks för Hagen så snälla Hagen låt bli så att du kan fortsätta vara med och fnittra "På spåret" och skriva krönikor eller kåserier eller annat smått och gott! Eller snälla Hagen säg att det är "en dl-glas" och att två glas tar du bara en gång varannan vecka!

Kommentarer
Postat av: H

Du skriver som en riktig författare... bra jobbat älken...

2008-09-14 @ 20:30:35
Postat av: Teee

Om jag börjar dricka som Cecilia Hagen kanske jag blir en! ;-)

2008-09-14 @ 20:33:55
URL: http://lifeofteee.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja jag håller med Hansi(?), tjusigt skrivet, kanske blev inspirerad av DN trots allt? Iaf så kom jag tänka på vad pappa sa nu när jag skulle komma hem till helgen:

-Vad trevligt Marie, då kan vi ta fram en flaska vin på lördag. Jag får ju aldrig dricka nåt annars (mamma och bror tycker inte om vin och han skulle inte få för sig att dricka det ensam).

-Nä, stackare, sa jag.

-Nej, inte så, säger pappa. Jag menar att det är ju nyttigt så det är ju bra att jag får i mig.

Hehe, lille paps. Kan ju tilläggas att han också hellre äter en "vanlig" muffins än en chokladmuffins eftersom han menar att choklad är mest onyttigt. Dock är jag inte säker om han kanske driver lite med mig :)

2008-09-14 @ 22:42:09
Postat av: Teee

Ha ha bara han inte dricker hela årsdosen då!



Jag väljer chokladmuffinsen, för den är väl nyttig? ;-)

2008-09-15 @ 17:19:35
URL: http://lifeofteee.blogg.se/
Postat av: Fire

Jag tror stenhårt på choklad! Måste vara nyttigt! Och fö kommer jag inte på vem Cecilia Hagen är!!! Måste googla...

2008-09-15 @ 21:33:28
URL: http://firekick.blogg.se/
Postat av: Fire

Jahaaaa! Det är ju hon ja!

2008-09-15 @ 21:34:04
URL: http://firekick.blogg.se/
Postat av: Teee

Ja, vad tror du om drickandet? Och visst är hon både dryg och söt?!

2008-09-16 @ 06:13:54
URL: http://lifeofteee.blogg.se/
Postat av: Fire

Det är så himla många som dricker ett glas vin om dagen. Och som du skriver, ett glas kanske snarare är närmare två. Kan inte vara bra, finns inga planer på att det kan vara bra! Varför dricker de varje dag då? För att lugna ner sig? Isf är de väl i princip beroende och då är man alkoholist eller? Otroligt läsvärd text! Ska fundera mer på detta!!!

2008-09-16 @ 08:53:26
URL: http://firekick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0