Värma kräftor i ugnen funkar väl?

Jag hade inte ätit kräftor på hela året. Jag hade dock införskaffat dessa röda tingestar i augusti med avsikt att förtära dessa innan åtminstone halva september hade gått. Men icke! Varför? Fråga min make! Jag har vid flertal tillfälle föreslagit att vi skall äta kräftor till helgen men antingen har det glömts bort, vi har haft annat för oss eller så har han inte velat. Men nu skunglle jag äntligen äta dess delikatesser.

Jag tog fram dem, la dem i kylen för upptining ett dygn, precis som det stod på förpackningen. Jag inhandlade salladskål, vitt bröd och majonnäs. Gurka, tomat, ost och dricka hade jag hemma. Nu skulle jag och sonen äta kräftor. Jag tänkte att han skulle gilla det eftersom att han älskar räkor. Maken skulle vara borta under kvällen men jag skulle spara kräftor till honom.

Vi kom hem och jag gjorde iordning salladen, fixade vinegrett till. Jag skar upp brödet i förväg och skivade upp några ostskivor eftersom jag inte ville sulla kräftsaft på osten eller brödet. Jättesugen på vad jag skulle stoppa i min mun öppnade jag kräftpaketet. De var nästan helt frusna! Snacka om att jag var besviken, och hungrig! Skulle jag behöva vänta en timme? Då skulle ju brödet bli torrt, osten bli gummi och salladen som vissna blommor.

Jag tog fram globalkniven och började hacka bort isen. Så lätt tänkte jag inte ge mig nämligen. Efter att ha tagit bort all is kom ny positiv energi tillbaka, men den försvann rätt snabbt. Kräftorna hade inte längre is runt sig men inte var dem några goa varma gubbar för det. Först tänkte jag: "micron!" Men efter att ha konsulterat med mina grå kändes den idén inte alltför smart med tanke på kräftornas skal. Jag såg en explosion framför mig med utgången av att jag inga kräftor skulle ha kvar.

Min andra tanke var: "Vanliga ugnen, på låg värme!" Sagt och gjort! Tallriken blev lite varm efter en stund, lite is som var kvar på en röd stackare började försvinna sakteligen, men sen orkade jag inte vänta längre. Jag ville ha mina kräftor! Jag tog ut dem, ropade att middagen var klar.

Sonen åt en kräfta som han först hade tuggat på och lagt på bordet, sen åt han tre smörgåsar med ost och majonnäs, lite sallad och risgrynsgröt för att något i magen. Jag åt flera kräftor med ett inbillat nöjt leende om att väldigt kalla kräftor är rätt goda om man bara har majonnäs och vitt bröd till!

Undrar om de jag lämnade till maken är godare...


Kommentarer
Postat av: Teee

Svårt att veta då jag ej kan relatera till dina läckerheter men de smaka som de brukar göra tycker jag.

2008-10-28 @ 21:38:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0