Tänk om...

...jag istället för att säga att jag känner mig tjock, glåmig eller andra icke förskönande uttryck till mina vänner och min familj (när man kommer in på sådana diskussioner, vilket sker för ofta tycker jag) sa att "fan vad snygg jag är!", "jag är så nöjd med min outfit, den passar verkligen min kropp - framhäver den på ett positivt sätt", "idag känner jag mig som en vacker kvinna!", "Gu va snygg jag blev i håret, eller hur?" etc. Hur skulle de reagera då?

När man uttalar elaka ord om sig själv, oavsett om det finns en uns av sanning eller om det är helt befängt är vännerna där och säger: "inte alls!" "Du är jättefin/vacker/söt" osv. Det är från vännerna, familjen, och även kollegor jag (och det får ju ni där ute också) får komplimanger när jag inte fiskar efter en, dvs ärliga komplimanger. Men på något sätt så skulle det kännas helfel om jag själv skulle ge mig en komplimang inför andra. Är det inte egentligen helknäppt att vi inte får vara skrytsamma eller säga komplimangen själva? Det sägs ju att man inte kan älska någon annan förrän man älskar sig själv...tål att tänkas på.

Nu skulle inte jag känna mig bekväm av att springa omkring och strö massa komplimanger om mig själv högt inför andra, oavsett om jag tyckte det jag tyckte. Det är på något sätt tabu, eller hur? Ungefär som om, förutom jantelagen-perspektivet i det hela, att det är för en subjektiv kommentar som inte är värd att yppas. Fast är inte komplimangerna/kommentarerna från de runt omkring subjektiva de också?

Jag kan ibland känna mig rätt snygg när jag fixat mig, men på något sätt dödar jag komplimangen med att: "Äsch det är ju bara jag som tycker det just nu, om en stund är allt som det ska vara - ful och otränad". Dumt att det inte är fint och rätt och säga att man är nöjd med sitt utseende utan att någon ska tycka att man är en diva, skrytsam, väldigt modern, modig eller annat begrepp som inte är släkt med "normal".

Idag kände jag mig ganska snygg trots att håret inte var nytvättat, och att jag innehar vetskapen om att jag har gått upp i vikt!

Kommentarer
Postat av: Vic

Flera poänger där. Man borde kanske ge sig själv någon komplimang emellanåt :-)

Du är i alla fall väldigt snygg varje dag när jag ser dig på bussen. Alltid fina kläder och fin i håret. Å när det gäller kilona så vette tusan vad du pratar om!?? På måndag på bussen då ska du berömma dig själv för mig - som övning. Jag kan göra samma sak :-)

Trevlig helg!

2008-11-07 @ 16:00:51
Postat av: Teee

ha ha du är rolig du! Visst jag är väldigt snygg!

MEN jag har gått upp, det vet jag! Fast det var inte försvar jag sökte. Du skulle snarare skriva att du själv är snygg ;-)

2008-11-08 @ 10:18:43
URL: http://lifeofteee.blogg.se/
Postat av: Vic

Nja jag behöver nog också jobba på det där!!

2008-11-08 @ 18:34:47
Postat av: Fire

Bra inlägg, jag har tänkt exakt detsamma mååånga gånger. Man är ju rätt ok på att berömma andra men man glömmer sig själv. Eller snarare som du säger, fastnar i sånt som är negativt. Iaf så gillar jag dig. Du är alltid fräsig, har inte alls fastnat i nån mamma-tråkighet. Du är gullig till sättet och skriver förjäkla bra! Sådär, sträck på dig nu så är vi översnygga i morgon! :-)

2008-11-10 @ 00:54:56
URL: http://firekick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0